10 Apr Cum se conduce un TDI?

Sunt pasionat de diesel-uri, conduc unul, citesc noutati in materie, citesc pe forumuri si vad ca din ce in ce mai multi se plang. Se plang ca le pica la prea iubitul dizelache ba ambreiajul, ba volanta, ba turbina, ba cate un injector, ba raman fara ulei… etc. Din punctul meu de vedere, toata treaba asta se intampla pentru ca nu stiu sa-si conduca masina, pentru ca se promoveaza atat de mult consumul putin la diesel, incat oamenii sunt prea obsedati de cel consum si uita de anumite detalii cum ar fi EGR si DPF (si implicit regimul lui de regenerare).
Dar nu-i nimic, cum omul cat traieste invata, voi incerca sa explic, dragi dizelisti, cum sa conduceti masinile pe motorina si sa nu mai ajungeti cu ele in service-uri si sa va dati banii economisiti din consum pe piese.


Plecarea de pe loc si cum sa NU stricam ambreiajul.

Stim cu totii ca dieselul are cuplu mare si ca pleaca mai usor de pe loc, doar ridicand ambreiajul. Ei fix asa se strica! Fiti soferi, calcati pedala aia din dreapta cand doriti sa plecati de pe loc daca nu vrei sa intri la o cheltuiala de peste 500 de euro pentru kit-ul de ambreiaj.


Schimbatul treptelor de vizita si cum sa NU stricam turbina.

90% din posesorii de diesel cu care am mers (si bineinteles si cei care s-au plans) schimba treapta pana in 2000 rpm. Nici nu intra bine pe turbina ca hop se schimba intr-o treapta superioara si merg asa cu 1200 rpm si 60 de km la ora.
Ei, fix asa se strica turbina! In primul rand turbina este facuta sa optimizeze amestecul aer/combustibil, iar daca nu ne folosim de ea si schimbam imediat treapta de viteza, ea nu mai intra in functiune. Cand porneste turbina, avem nn amestec mai eficient adica o ardere mai eficienta, adica consum mai mic. Pe romaneste calcati pedala pana in 3000 rpm si o sa vezi ca turbina tine mai mult si consumul scade. Nu va incurajam sa o calcati ca un cioban, dar fara turbina motorul diesel nu functioneaza in parametri normali si nu dezvolta puterea notata si in talon sau cartea masinii
E ca si cum nu folositi deloc potentialul masinii si in plus se infunda si EGR-ul si filtrul de particule (DPF).
Cand ajungem la destinatia sau acasa, daca am mers mai grabit si am forjat putin motorul, este FOARTE OK sa lasam masina pornita – pana intr-un minut – sa lasam turbina sa se raceasca.
Aceasta informatie se poate verifica si in manual.


Intretinerea si cum sa NU stricam motorul.

Este bine de stiut ca toate motoarele Turbo Diesel au consum de ulei, unele mai mic altele mai mare.
Deci e bine ca din cand in cand sa verificam nivelul uleiului (inainte de a pleca la un drum mai lung de 200km) si trebuie sa ne bazam numai pe senzori pentru ca si ei au momentele lor proaste.


Filtrul de particule (DPF) si cum sa NU dai 1000 de euro pe unul nou.

Aproape toate masinile diesel conceute dupa 2006 au DPF, adica Diesel Filter Particle sau pe romaneste Filtru de Particule. Mai exact este un filtru care curata gazele ce ies pe toba de esapament. Mai multe despre el gasiti si Wikipedia. Ca orice filtru, se „infunda” la un moment dat si ca orice senzor defect va face masina sa mearga prost si sa consume mult.
De ce se infunda? De la motorina proasta si de la mers in oras la turatii joase. In momentul in care ajunge la o anumita limita de incarcare DPF-ul intra in regenerare si NU TREBUIE SA OPRESTI MOTORUL. Daca opriti motorul in timpul regenerarii se anuleaza procedura si dupa vreo 3-4 anulari de genul asta va trebui schimbat DPF-ul.
Deci, ce ar fi de facut? Daca vedem ca DPF-ul intra in regenerare (unele au senzor altele nu) si motorul trage mai prost, se aude altfel sau aveti un consum instantaneu nebun. Nu opriti motorul si accelerati pana isi revine, vreo 30–40 de minute de mers cu turatii mai mari de 2000rpm vor face ca DPF-ul sa se curete. Cel mai bine ar fi pe autostrada, dar din moment ce nu avem asa multe in Romania, merge si prin oras.
Ar mai fi de zis ca, din cand in cand, e mai mult decat necesar sa iesi in afara orasului si sa mergi cu motorul turat, constant, un 30-40 km. In felul asta ajuti regenerarea sa se declanseze si filtrul de particule sa se curate automat dupa ce am chinuit masina prin oras. Nu e suficient sa mergem mai sportiv prin oras ca filtrul sa nu se infunde. Daca mergem 3 km, ne oprim, mai facem 5km si iar pauza avem sanse foarte mari sa infundam pentru ca regenerarea NU se declanseaza (de cele mai multe ori) sau e intrerupta.
Daca avem cutie hidramata, este indicat sa o mutam pe sport sau manual din cand in cand si sa turam mai mult motorul. Si comoditatea are costurile ei.
Iar daca s-a infundat, deja celebrul DPF, e de rau. Il puteti demonta si curata chimic si termic sau puteti folosi aditivi (la o simpla cautare pe Google: „DPF Cleaner” sau „potentare regenerare”, „JLM”) daca abia s-a aprins beculetul in bord.

Bineinteles ca se va gasi un Toma Necredinciosul care a tinut un Tucson in parcare si a intrebat in stanga si in dreapta pana i-a zis un nene profesor ca el a curatat la o firma la Ploiesti de doua ori acelasi filtru. O data ca i s-a infundat si l-a tinut aproape un an si jumatate, iar a doua si-a batut fii-su joc de masina si iar s-a infundat.
PS: Daca masina are regenerare aditivata (Volvo, Peugeot, Citroen si Ford) ar trebui sa folosim aditiv special (JLM pat fluid, Eolys™, etc.) si nu motorina sau alte tampenii.

Greseala pe care multi o fac sau poate nu stiu despre ce este vorba, este ca merg pe ideea „e diesel, nu trebuie turat, trebuie mers cat mai lejer”. GRESIT. Diesel-ului ii place sa fie turat, bineinteles nu ca ratatul, dar in plaja optima nu este nicio problema. Plus ca o turatie mai mare, curata catalizatorul si traseul de evacuare de funigine si depuneri.

Acestea fiind spuse indraznesc sa va intreb:

  • Preferati o masina in leasing sau una cu banii jos?
  • Conduceti o masina pe motorina sau o masina pe benzina?
1Comment
  • Leasing Auto
    Publicat la 00:06h, 15 februarie Răspunde

    frumos articol, daca ar sti toti sa conduca masini pe motorina, nu ar mai fi service-urile asa pline

Post A Comment